Prečo sa v Česku tak veľa píše o kliešťoch a na Slovensku skoro nič? (Ad: Focus Agency jde s Baxterem proti chřipce)

02.10.2011 19:40

Ing. Marián FILLO

 

       Toto leto (2011) som si všimol, ako neobvykle často sa objavujú správy o kliešťoch, kliešťovej encefalitíde a lymeskej borelióze v denníkoch v Česku. Minulé leto (2010) sa nič také nekonalo, alebo ak vôbec, tak len v niekoľkokrát nižšej miere. V tohtoročných správach bola takmer vždy reč o očkovaní a o tom, že je jedinou účinnou prevenciou kliešťovej encefalitídy. Častokrát to bolo sprevádzané povzdychom, že proti lymeskej borelióze ešte vakcína nie je. Občas padla zmienka o tom, že sa na nej pracuje, ale nebude skôr než za niekoľko rokov.

       To ma trochu zaráža, lebo koncom roka 1998 už bola v USA schválená vakcína LYMErix z dielne GlaxoSmithKline. Výrobca ju však začiatkom roku 2002 stiahol z trhu, lebo obrat z nej bol tak nízky, že sa mu ju neoplatilo vyrábať. Zlé jazyky hovoria, že skutočným dôvodom stiahnutia bolo množstvo autoimúnnych ochorení čoby následok očkovania LYMErixom a následná kopa súdnych žalôb o odškodné. Vyšetrovanie FDA (U.S. Food and Drug Administration = Úrad pre kontrolu potravín a liečiv v USA; obdoba slovenského Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv (ŠÚKL) - pozn. aut.) a CDC (Centers for Disease Control and Prevention = Stredisko pre kontrolu a prevenciu chorôb v USA; obdoba slovenského Úradu verejného zdravotníctva (ÚVZ SR) - pozn. aut.) údajne nenašlo žiadnu spojitosť medzi očkovaním a autoimúnnymi chorobami, na ktoré si sťažovali zaočkované osoby.

       Prečo teda GlaxoSmithKline neopráši staré patenty a nespustí znova výrobu LYMErixu, keď je po ňom taký dopyt, keď je naozaj bezpečný a keď sú rozprávky o autoimúnnych ochoreniach po očkovaní LYMErixom len planým ohováraním? Alebo mali "zlé jazyky" predsa len trochu pravdy?

       Čo však na tohtoročných správach o kliešťoch v Česku stojí za povšimnutie, je zamlčiavanie akýchkoľvek alternatív k očkovaniu. Pritom mnoho ľudí nedá dopustiť na pravidelné užívanie B-komplexu, ktorý kliešťom jednoducho nevonia a odplaší ich. Nie som si istý, či to tohto roku vôbec bolo v nejakej správe spomenuté. Ak áno, tak asi v nie viac než jednej. A o recepte na rozmarínový repelent proti kliešťom som tohto roku určite v žiadnej českej správe nečítal. I keď repelenty ako také boli občas spomínané - ale len tie z obchodu a len ako doplnkové opatrenie k očkovaniu.

       Pozoruhodné tiež je, že na Slovensku bolo toto leto správ o kliešťoch veľmi málo - mnohokrát menej než v Česku. Vysvetlenie priniesla až správa Strategie.cz - českého časopisu o reklame. V správe sa dočítame, že istá reklamná agentúra vyhrala výberové konanie na dodávku "public relations kampaně, která má v září a říjnu 2011 podpořit prodej protichřipkové vakcíny". Vysvetlenie nájdeme v ďalších odstavcoch:

"Společnosti Baxter a Focus Agency navázaly spolupráci již na počátku roku 2011 na projektu očkování proti klíšťové encefalitidě.
       Cílem Public relations kampaně je seznámit širokou veřejnost s tématem chřipky, jejími příčinami, běžným i nestandardním průběhem a možnými následky onemocnění."

       Vnímavý čitateľ pochopí, že cieľom kampane je nahnať širokej verejnosti prehnaný strach z chrípky, podobne, ako to Focus Agency predviedla v lete s kliešťovou encefalitídou. A podarilo sa jej to asi ozaj dobre, keď znovu vyhrala výberové konanie. Prinajmenšom bol Baxter asi veľmi spokojný s rastom obratu z jeho vakcíny FSME-Immun proti kliešťovej encefalitíde. Zo správy sa dozvedáme aj detaily PR kampane:

"PR kampaň začne v druhé polovině září a probíhat bude až do konce října 2011. „Medializace tématu chřipkové prevence byla spuštěna setkáním odborného garanta s novináři a bezprostředně poté bude následovat prosazování tématu na televizních stanicích, v denících a na webových stránkách,“ uvádí projektová manažerka Focus Agency Barbora Novosadová.

       Následně bude kampaň pokračovat i v ostatních mediatypech – v týdenících či měsíčnících. Vrchol kampaně by měl nastat v měsíci říjnu."

       A tu máme odpoveď na otázku z nadpisu článku. Focus Agency presadzovala tému kliešťovej encefalitídy na TV staniciach, v denníkoch, webových stránkach, týždenníkoch a mesačníkoch - tak ako sa to teraz chystá urobiť ohľadne chrípky. Preto sa o kliešťoch v Česku toto leto písalo nenormálne často - oveľa viac než kedykoľvek predtým a oveľa viac než v tom istom čase na Slovensku.

       Keď budeme zase raz niekedy vidieť v médiách podozrivo veľa článkov na tú istú očkovaciu tému, treba za tým hľadať "public relations kampaň" nejakého výrobcu vakcín. A pre blaho ľudstva by takú kampaň určite nefinancoval. To by mu akcionári nedovolili.

       Spomeňme si na to, keď budú naše médiá v zime plné očkovania proti chrípke.

 


Napísanie tohto článku trvalo autorovi vyše 1,5 hodiny čistého času.

Ak sú pre Vás tieto informácie zaujímavé či prínosné, môžete našu činnosť podporiť.

 

Diskusia: Prečo sa v Česku tak veľa píše o kliešťoch a na Slovensku skoro nič? (Ad: Focus Agency jde s Baxterem proti chřipce)

kolostrum

antivakcíny | 10.10.2011

Nezabudnite dodať, ýe vás sponzoruje Barnys a jeho kolosálne kolostrum

Re:kolostrum

Ing. Marián FILLO | 11.10.2011

Barnys nás nesponzoruje a ani nikdy nesponzoroval.

Dovozca výživových doplnkov Barnys zaplatil akurát uverejnenie Petície za slobodnú voľbu v očkovaní v niekoľkých novinách a časopisoch čoby platený inzerát. Avšak samotnú stránku www.slobodaVockovani.sk, jej prevádzku a tvorbu ani ten nesponzoruje a nikdy nesponzoroval.

I keď teda nejaký výdatný sponzoring by sa ozaj hodil, lebo takýmto štýlom mi zanedlho dôjdu úspory...

Pridať nový príspevok