Rada pre reklamu rozhodla, že reklama na očkovanie proti meningokokom (StopMeningokok.sk) je čiastočne NEETICKÁ

23.03.2013 13:11

Ing. Marián FILLO

 

       Reklamu na očkovanie proti meningokokom, ktorá je de facto reklamou na novú meningokokovú vakcínu Nimenrix od firmy GlaxoSmithKline (GSK), označila Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR) za neetickú, presnejšie: "v rozpore s ustanovením čl. 50 ods. 2 Etického kódexu reklamnej praxe". Stalo sa tak arbitrážnym nálezom z 24.I.2013.

       O reklamnej kampani a internetovej stránke StopMeningokok.sk, ako aj o tom, kto vlastne za tým stojí, sme už písali minulý rok v článku "Pozor na StopMeningokok.sk! Ohrozený je hlavne zdravý rozum (+ vaša peňaženka)".

       Podnet dostala RPR od fyzickej osoby z okresu Košice už v novembri 2012, cca mesiac a pol po zverejnení odkazovaného článku.

       Pre mňa osobne bolo nemilým prekvapením, že RPR nemala námietky voči bábike s odtrhnutými končatinami, čo je, myslím, mimoriadne nechutné brnkanie na city s podprahovo podsúvaným lživým tvrdením, že ak nedáte svoje deti zaočkovať novou vakcínou od GSK, tak prídu o ruky či nohy, a že ak ich zaočkovať dáte, tak ste sú na 100% chránené pred takýmto nemylím osudom. Ani jedno z toho nie je pravda v drvivej väčšine prípadov.

       Mohli by ste, pravda, namietať, že GSK, resp. jeho dvorná reklamná agentúra Snowball Communications, nič také netvrdí. Dajme tomu. Ale tu je podstatné, aký dojem to v divákovi/čitateľovi zanechá. A ten dojem nie je v racionálnej rovine (v ktorej si ani GSK a Snowball nedovolia až tak bezočivo klamať), ale v rovine citovej, a je práve taký (alebo veľmi podobný), ako som opísal. A to je de facto klamstvo. Nie klamstvo slovami, ale klamstvo obrazmi.

       Bábika totiž symbolizuje dieťa, takže dať do reklamy bábiku s odtrhnutou rukou je takmer presne to isté, ako dať tam dieťa s odtrhnutou rukou. Toto RPR nedochádza?!?!?!

       Aspoň v niečo však RPR sťažovateľovi uznala:

"Súčasťou vizuálnej prezentácie, ktorá je umiestnená na internetovej stránke zadávateľa (www.stopmeningokok.sk) je však aj vyobrazenie konkrétneho dieťaťa – pacienta, postihnutého ochorením. Toto vyobrazenie považuje Komisia za neprimerané a má za to, že predmetný vizuál zneužíva prirodzené cítenie dospelých ľudí voči deťom, čo nie je možné považovať za etické, najmä s ohľadom na skutočnosť, že internetová stránka, na ktorej sa predmetná reklama nachádza je dostupná širokému cieľovému publiku. Komisia taktiež akceptuje vyjadrenie zadávateľa, že cieľom komunikácie by nemalo byť zľahčovať fakty, prípadne informovať verejnosť zavádzajúco, avšak zároveň je toho názoru, že reklama umožňuje využívať relevantnejšie výrazové prostriedky pre šírenie komunikačného posolstva a to aj bez využitia naturalistických a šokujúcich vizuálov."

       Nič v zlom, ale domnievam sa, že ani nie tak meningokokom zasiahnuté dieťa na operačnom stole, ako skôr bábika s odtrhnutou rukou zdvihla sťažovateľa zo stoličky (šokovala) a bola hlavným dôvodom jeho sťažnosti.

 

Zdroje:

 

Viac o reklamnej agentúre Snowball Communications a jej spoluvlastníkovi:

 


Napísanie a zverejnenie tohto článku zabralo autorovi približne 2 hodiny čistého času.

Ak sú pre Vás tieto informácie zaujímavé či prínosné, budeme radi, ak našu činnosť podporíte.

 

Diskusia: Rada pre reklamu rozhodla, že reklama na očkovanie proti meningokokom (StopMeningokok.sk) je čiastočne NEETICKÁ

rovnako ako odporcovia ockovania

jan | 12.05.2014

rovnako ako odporcovia ockovania strasia s neuveritelnymi historkami, ako straaasne si nemame dat vpichnut nieco stokrat otestovane, co jasne pomohlo milionom ludi. to je ako ked zlodej krici chytte zlodeja.
pocul som uz tolko historiek o zlom ockovani, co to vsetko sposobuje, az by sme mali byt uz vsetci mrtvi.

Senior

Helena | 28.03.2013

https://www.naturalnews.com/039682_vaccine_jab_newborn_babies_infants.html
Aké vakcíny sa pripravujú pre deti ihneď po narodení. Pripraví ich to o imunitu... Ja to nazývam biznis + depopulácia

Re:Senior

Zojita | 29.03.2013

Myslim ze coraz viac zacnu ludia rodit doma a ani nepojdu nahlasit ze sa narodilo dieta..ved to je chore...

Re:Senior

stara mama | 29.03.2013

dievčatá a ženy pozor :
https://www.jajsem.com/30-ohromujicich-faktu-ktere-nemate-znat-o-vakcinach-proti-rakovine-delozniho-cipku/

Senior

Helena | 27.03.2013

https://www.infowars.com/sweden-affirms-swine-flu-vaccine-narcolepsy-link/
Švédsko potrvdilo, že vakcína Pandemrix proti prasačej chrípke vyvolala narkolepsiu, hlavne u mladých ľudí.

...

Zojita | 26.03.2013

To trochu prehnali ne??

Re:...

Ing. Marián FILLO | 31.03.2013

Prečítajte si aj diskusiu pod tým článkom na spravy.pravda.sk

Senior

Helena | 25.03.2013

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/275336-cierny-kasel-sa-vracia-lekari-odporucaju-ockovanie/

Senior

Helena | 25.03.2013

https://www.naturalnews.com/039634_HPV_vaccines_resistance_victory.html
Aká "dobrôtka" je očkovanie dievčat proti papillomavirus (Gardasil, Cervarix). Aké dobručké choroby dostanú, aké prídavné látky (jedy) + gmo obsahujú tieto vakcíny. Vedľajšie účinky sú "len" smrť, neurologické poruchy, ochrnutie...
Ale ľudia sa pomaly zobúdzajú a odmietajú očkovanie.

Baktéria s ktorou hráme o život

ferko | 24.03.2013

Stop meningokok
Prečo s ňou vôbec hráme o život? Nemuseli by sme, keby nám BCG vakcína, Hexa vakcína, vakcína proti pneumokokom, MMR vakcína neoslabovali všeobecnú bunkovú protiinfekčnú imunitu.

Tie bábiky s odtrhnutými končatinami je hnus, vidieť skutočné deti s amputovanými rukami a nohami na detskej onkologii u plne zaočkovaných detí je iný svet :(

Senior

Helena | 24.03.2013

https://www.naturalnews.com/039620_childhood_vaccinations_baby_girl_dead.html
Mesačné dievčatko zomrelo po prvom cykle detských očkovaní.

Same klamstvo

Jana | 23.03.2013

A co ostatne body etickeho kodexu reklmay?
Tie do uvahy vobec nebrali?!?!

Čl. 13
Spoločenská zodpovednosť reklamy
(1) Reklama nesmie bezdôvodne využívať motív strachu, vytvárať pocit strachu a prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu.

Čl. 14
Pravdivosť reklamy
(1) Klamlivá reklama je neprípustná; za klamlivú reklamu sa považuje reklama, ktorá najmä
a) uvádza priemerného spotrebiteľa do omylu
b) sprostredkúva nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom informácie podstatné pre priemerného spotrebiteľa na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie, alebo
c) využíva inú klamlivú obchodnú praktiku.
(3) Reklama nesmie na základe klamlivých údajov získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného.

Čl. 40 Etickeho kodexu:
(4) Neprípustnou je reklama
a) liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis alebo veterinárny lekársky predpis

Re:Same klamstvo

J.N. | 24.03.2013

Janka: ten etický kódex reklamy platí, ale nie pre vakcíny, tie majú výnimku...tam môžu používať strach, resp. tvrdiť že neužitím, nepodaním preparátu môže byť ohrozené zdravie...je to niekde uvedené v zákonoch, nechce sa mi to hľadať, ale platí to.

Re:Re:Same klamstvo

Anuška | 25.03.2013

Je to v zákone o reklame (147/2001):

(4) Zakazuje sa reklama liekov,...
...
(5) Zákaz uvedený v odseku 4 sa nevzťahuje

a) na očkovacie kampane organizované držiteľom rozhodnutia o registrácii lieku alebo zástupcom držiteľa rozhodnutia o registrácii lieku, ak sú povolené ministerstvom zdravotníctva,

odporné

stara mama | 23.03.2013

Nechápem, ako vôbec niekto môže takéto niečo schváliť, je tak evidentné z týchto reklám o čo tu ide, že iba slepý alebo riadne naivný by si to nevšimol !
ďalšia HNUSNÁ reklama od Pfizeru v márnici na operačnom stole po pitve na ktorú sa dal nahovoriť Roman Luknár... no kommment, mám toho dosť, tieto reklamy musia pripravovať samý psychopati !!!

Re:odporné

Ing. Marián FILLO | 23.03.2013

Tiež mám ten dojem. Teda konkrétne Dr. Kasarda mi pripadá ako sociopat, o čom, myslím, celkom jasne vypovedá aj jeho medailón na Wikipedii:
https://sk.wikipedia.org/wiki/Martin_Kasarda#Kauza_.28azda.29_Posledn.C3.A1_ve.C4.8Dera

Re:odporné

J.N. | 24.03.2013

Nie stará mama, reklamy tvoria všetko vyštudovaní kameramani, scenáristi, spisovatelia, básnici, režiséri...podotýkam vyštudovaní za štátne peniaze na vysokých školách, ale keďže na Slovensku je stav kultúry aký je, robia to aby si aspoň niečo zarobili a mali z čoho zaplatiť účty a živobytie na úrovni akú si zvykli :(

Re:odporné

Ladislav Melisko | 26.03.2013

Stara mama, vsak to je reklama na poskytovanie prvej pomoci. Na tom uz ako Pfizer ryzuje prosim ta?

Re:Re:odporné

stara mama | 27.03.2013

Melisko, hlavne je to o naháňaní strachu, ak si to nepostrehol, viem si predstaviť aj inak, ako povedať ľudom, že ako treba poskytnúť prvú pomoc, či jediná správna reklama je na márnici a odtrhnuté ručičky bábiky a podobné morbility ? Tebe sa to páči ?
Apropó kde som písala, že na tom ryžujú ?

Re:Re:odporné

J.N. | 30.03.2013

Pán Melisko, a ako ryžuje firma čo vyrába prášok do pečiva,pudingy a kukuričný škrob... ktorá vytlačí gratis brožúrky s receptami? No ako ryžuje na tých grátis brožúrkach receptov? Zobuďte sa.

Re:Re:odporné

Ing. Marián FILLO | 31.03.2013

GSK (GlaxoSmithKline), pán Meliško,
nie Pfizer. :-)

Záznamy: 1 - 21 zo 21

Pridať nový príspevok